Heisann! Velkommen til fotobloggen min, koselig at dere stikker innom!
Denne bloggen har jeg laget hovedsakelig for å legge ut bildene mine, som jeg tar på små og store turer.
Jeg er en ivrig amatørfotograf, men dette er på ingen måte profesjonelle bilder. Men jeg håper de kan glede dere alikevel.
De første bildene er tatt med et Canon EOS 300d speilreflekskamera. Sommeren 2016 gikk jeg over til Canon EOS 500d.
Legg gjerne igjen en kommentar, gøy å høre hva dere syns.

lørdag 12. oktober 2013

Treungen og Fjone

Hei igjen, folks! jammen fikk vi tatt oss en tur til i dag. Denne gangen blei det betraktelig lengre, og Bjørn var også med. Ferden gikk nå avgårde til Treungen i Nissedal i Telemark. Her blei det en stopp med bildeknipsing av den fanstastiske naturen. Fjell og vann i fin harmoni strålte i den det klare høstværet.
Deretter gikk turen utrover til Fjone som ligger på vestsiden av innsjøen Nisser. Her har de blant annet lange hvite strender og idylliske og naturskjønne omgivelser.
Her finner du også fjoneferga MF Nisser som er en kabelferge. Den er den eneste i sitt slag i Norge og har vært i drift siden 1947. Den går mellom Fjone og Sundsodden i Nissedal og var eneste veien ut fra Fjone før veien til Treungen kom i 1967.
Alt i alt en kjempe fin tur i dag altså, med storslått natur hele veien! Anbefales!!
Les mer om Fjonferga på  http://fjoneferga.no/index.html
 og  http://telemarksporten.no/portal/fjoneferja.html
God lørdagskveld videre!!

Mette


Francis turbinhjul, montert ute i Nisser, fra Høgefoss kraftstasjon







Fjoneferga

Foto tatt av Bjørn Halvorsen
 
 Foto tatt av Bjørn Halvorsen

Foto tatt av Bjørn Halvorsen

2 kommentarer:

  1. Nydelige bilder. Siden du omtaler Fjoneferga vil du kanskje vurdere å legge inn en link til hjemmesiden til Fjoneferga?
    Her: http://fjoneferga.no/index.html
    Og her: http://telemarksporten.no/portal/fjoneferja.html

    Mvh.
    Kent Jensby Sørensen

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Da er linkene lagt til i teksten :-)

      Slett