Heisann! Velkommen til fotobloggen min, koselig at dere stikker innom!
Denne bloggen har jeg laget hovedsakelig for å legge ut bildene mine, som jeg tar på små og store turer.
Jeg er en ivrig amatørfotograf, men dette er på ingen måte profesjonelle bilder. Men jeg håper de kan glede dere alikevel.
De første bildene er tatt med et Canon EOS 300d speilreflekskamera. Sommeren 2016 gikk jeg over til Canon EOS 500d.
Legg gjerne igjen en kommentar, gøy å høre hva dere syns.

søndag 6. oktober 2013

Litt av Telemark

Hei og hopp en søndagskveld! I dag har vi hatt oss en skikkelig fin rundtur med bil i det fine fylket vårt, Telemark. Turen gikk først over Valebøveien til Notodden. Her ble det stopp  ved nydelige Heddal Stavkirke. Stavkirken er antatt bygd i første halvdel av 1200 tallet. Et mesterverk i tre.  Rester av eldre byggemateriale, påvist ved dendrokronologiske undersøkelser, gjør at man antar at det kan ha vært en eldre kirke på stedet.
 Konstruksjonen er en trearmet korskirke og er den største gjenværende stavkirken. Etter reformasjonen var kirken i en ganske dårlig forfatning og ble restaurert i perioden 1849-1851. Arbeidene som ble gjort medførte at en ny restaurering var nødvendig på 1950-tallet.(kilde: Wikipedia)
Under et tre "traff" jeg også Olea Cròger, født på Heddal Prestegård i 1801. Hun var en av de aller første innsamlerene av folketoner og viser.

Etterpå var det på tide og komme seg på veien igjen, og vi bestemte oss for å ta turen til Rjukan for å se området rundt Vemork.
Vemork er en kraftstasjon som ligger i Vestfjorddalen vest for Rjukan.Stasjonen ble  bygd av Norsk Hydro, og sto ferdig i 1911. Under den andre verdenskrig produserte tyskerenetungtvann som de trodde var nødvendig i utviklingen av atombomber. Det ble sendt ut et militær styrke også kalt  Kompani Linge fra England med to nordmenn . Vinteren 1943 saboterte de tungtvannproduksjonen, men etter kort tid startet tyskerne opp produksjonen igjen.

Nå var det på tide å sette nesa hjemover igjen, så da tok vi bilveien opp mot Gaustadtoppen og veien videre over til Tuddal. Her ble det en stopp på kafèen for å få i oss litt mat.  Denne ble inntatt på verandaen i sola med nydelig utsikt.

Ble en del bilder idag, men enda er dette bare litt av fine Telemark.  Håper bildene mine gir deg lysta på å ta en tur!

Enjoy!

 Mette

 På brygga i Valebø


Heddal Stavkirke


Fine høstfarger på Notodden også.

Olea Cròger i møte med en folkevisetrubadur

På vei mot Rjukan



Skyene hviler på Gaustadtoppen

Vemork




På vei opp Gaustadtoppen

Stavsro ved Gaustadtoppen, Heddersvatn



På kafè i Tuddal (Bjørn og Sandra)





1 kommentar:

  1. Så flink du er til å ta bilder :) Flotte bilder det her altså :)

    SvarSlett