Heisann! Velkommen til fotobloggen min, koselig at dere stikker innom!
Denne bloggen har jeg laget hovedsakelig for å legge ut bildene mine, som jeg tar på små og store turer.
Jeg er en ivrig amatørfotograf, men dette er på ingen måte profesjonelle bilder. Men jeg håper de kan glede dere alikevel.
De første bildene er tatt med et Canon EOS 300d speilreflekskamera. Sommeren 2016 gikk jeg over til Canon EOS 500d.
Legg gjerne igjen en kommentar, gøy å høre hva dere syns.

søndag 5. januar 2014

Mule Varde

Heisann! I dag er det nok en regntung og grå dag. Føles som det har regnet i mange uker i strekk nå, men man skal vel egentlig bare være glad at man slipper snømåking og sprengkulde. Selvom jeg på en måte (en fotomåte!) skulle ønske meg litt snø. Det gir en del fine vinterbilder som det ikke har blitt så mye av denne vinteren. Vel vel, været får vi jo ikke gjort noe med, så en liten tur ut ble det jo i dag og. I dag tok jeg turen til Mule Varde i Porsgrunn.
Bygningene som består av hovedhus med anneks, lekestue, tjenestebolig, lysthus, badehus, stall og vognskjul er oppført samtidig og utformet i sveitserstil.
Anlegget er et eksempel på borgerskapets fritidsbebyggelse på 1800-tallet.
Skipsreder Peter Magnus Petersen og hans sønn finansmannen og industrigründeren Alfred Petersen Wright bygde opp landstedet. Alfreds sønn, industrieieren, politikeren og motstandsmannen Carl P. Wright drev det videre. Wright var med og grunnla den første hemmelige motstandsbevegelsen i Telemark under krigen. Det foregikk på Mule Varde. Tyskerne fratok Wright eiendommen og tok stedet i besittelse. Porsgrunn kommune kjøpte eiendommen i 1983. (kilde: Porsgrunn kommune.no). I dag blir Mule Vardes hovedhus brukt til konferanser og møtelokaler, mens parken og badestrendene er åpne for almenheten.

Det var godt og komme hjem etterpå og få av seg våte klær! Nå blir det middag og så en avslappende inne-søndag videre for meg.

Fin søndag videre!

Mette


Lekestua

Badehuset

Lysthuset

Utsikt fra utsiktspunktet


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar